عرفان ناب

آموزه‌هایی از عرفان ناب شیعی

داغ کن - کلوب دات کام

در محضر پیر خرابات (حاج اسماعیل دولابی)/2

  کُّلُ یَوْمٍ عاشُورا وَ کُّلُ أرْضٍ کَربَلا: «هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلاست»، مال ولایت است. جَعَلْتُ لَکَ و لأمَّتِکَ الارْضَ کُلَّها مَسْجِداً: «تمام زمین را برای تو و امّتت مسجد قرار دادم.» وَ هُوَ مَعَکُمْ اَیْنَما کُنْتُمْ: «و هر جا که باشید، خدا با شماست.» و اَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ: «و به هر طرف رو بگردانید، وجه خدا آنجاست»، مال توحید است. وِلایَةُ عَلیِّ بْنِ ابی طالِبٍ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی: «ولایت علیّ بن ابی‎طالب قلعه‎ من است و هر کس به قلعه‎ من وارد شد، از عذابم در امان است»، مال ولایت است و کَلِمَةُ لااله‌الاّاللهُ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی: «کلمه‎ لااله‌الاّالله قلعه‎ من است و هر کس به قلعه‎ من وارد شد، از عذابم در امان است»، مال توحید است.

  کُلُّ یومٍ عاشُورا وَ کلُّ أرْضٍ کَربَلا: «همه‎ روزها عاشورا و همه‎ زمین‎ها کربلاست.» اوّل آرزو می‎کردیم که کاش ما روز عاشورا بودیم و همه‎ عمر آرزو داشتیم به کربلا برویم، امّا عاشورا آمد و همه‎ روزها را گرفت و کربلا آمد و همه‎ زمین‎ها را تصرّف کرد. یعنی مقصد آمد، ما نرفتیم؛ قصد و قاصد را مقصد گرفت. هستی و صفات و افعال خدا، هستی و صفات و افعال همه‎ خلق را گرفت و غیری باقی نگذاشت. حالا ببین دیگر چیزی کسری دارد تا برای رفع آن به کمک محتاج باشی؟

  در واقع زمان و مکانی وجود ندارد. اگر توجّهمان به زمان و مکان نباشد، زمان و مکانی نیست. جایی که خدا هست و ایمان هست، نه مکانی هست و نه زمانی. مگر ندیدی که فرمود: «همه‎ زمین‎ها کربلا و همه‎ روزها عاشورا است.» این که نفرمود همه امام حسین‌اید، همه یتیمید، همه اسیرید، همه مظلومید، هر روز خیمه‎ها را آتش می‎زنند و... به این خاطر بود که خودتان تفقّه کنید و آن را بیابید و درک کنید.

  
نویسنده : صبا درویش ; ساعت ٥:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۸/٢۱